loading...
.::.سوالات و آموزش های ایـــکـــس بـــاکـــس 360.::.
ارشیا بازدید : 572 شنبه 26 دی 1394 نظرات (0)

قرص برنج یا آلومنیوم فسفید ( Aluminium phosphide) یک ترکیب شیمیایی می باشد . قرص برنج حاوی سمی گشنده است ، مخصوصا اگر آن را از داخل ظرفی که تازه باز کرده ایم مصرف کنیم . عوارض قرص مسمومیت است ، با مصرف این قرص سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب دچار مشکل شده و فرد در اثر مرگی زجرآور فوت می کند .

قرص برنج

قرص برنج

 

قرص برنج یا آلومنیوم فسفید ( Aluminium phosphide)  یک ترکیب شیمیایی  می باشد . مسمومیت با قرص برنج یا همان آلومینیوم فسفید (AAIPP) در شبه قاره هند بسیار گسترش یافته است .  آلومینیوم فسفید (AIP) برای حفاظت از دانه های غلاتی مانند برنج کاربرد داشته است ، ولی مصرف خوراکی آن خطرناک بوده و حاوی سم کشنده است .  ( نام‌های تجاری‌ : کویک‌فوس (QuickPhos)، سلفوس (Celphos) ) .

قرص برنج حاوی سمی گشنده است . مخصوصا اگر آن را از داخل ظرفی که تازه باز کرده ایم مصرف کنیم . مرگ یا خودکشی بر اثر مصرف قرص برنج بر اثر شوک عمیق ، آماس قلب و از کار افتادن بعضی عناصر داخلی بدن است. مسمومیت با قرص برنجبسیار شایع شده است .

عوارض قرص برنج

در جامعه امروزی یکی از عوامل خودکشی مصرف همین  آلومینیوم فسفید است . چرا که این قرص حاوی ترکیباتی خطرناک از فسفید ها می باشد و در صورت بوییدن یا مصرف خوراکی آن موجب عوارض گوناگونی و یا حتی مرگ زجر آور و سریع برای مصرف کننده است .

با مصرف این قرص  سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب دچار مشکل شده و فرد در اثر مرگی دردناک و زجرآور فوت خواهد کرد . طبق اطلاعات و  آمارهای گزارش شده از پزشک قانونی تهران در سال ۱۳۹۲، ۶۶۱ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج  فوت کرده اند . در صورتی که یک انسان قرص برنج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد که در صورتی که سم از بدن وی خارج نشود  مرگ حتی وی را در بر خواهد داشت .

عملکرد سم قرص برنج

باید بدانید که  آلومینیوم فسفید به خاطر گاز فسفین (که دارای ویژگی سیتوتوکسیتی است)  گاز سمی دارد و باعث جراحات رادیکال آزاد می‌شود . این عمل از فعالیت آنزیم‌های سلول‌های حیاتی جلوگیری و بافت‌ها را نابود خواهد ساخت . واکنش آلومینیوم فسفید با آب بدن باعث ایجاد گاز فسفین می‌شود . در زیر به فرمول آن توجه کنید .

AlP + 3 H2O → Al(OH)3 + PH3, and
AlP + 3 HCl → AlCl3 + PH3 (معده)

بنابراین اگر یک فرد این قرص را بخورد یا بوی آن را استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد که در صورتی که سم از بدن وی خارج نشود مرگ در پی خواهد داشت.

مصرف قرص برنج

به سه دلیل افراد از  آلومینیوم فسفید استفاده می کنند :

*یکی از دلایل شایع مصرف اشتباه قرص موجود در برنج  است که در ایران باعث مرگ دسته‌جمعی چندین خانواده شده‌ ست.

*مصرف قرص‌های قلابی توهم‌زا که شامل ترکیبات این قرص می باشند یا خود قرص هستند.

*مصرف جهت خودکشی سریع، که کارشناسان معتقدند مرگ صورت گرفته با این قرص سریع، دردآور است.

با توجه به پیشرفت‌های حاصله جایگزین‌های کم خطر و مناسبی برای دفع آفات برنج وجود دارد و می‌توان از برنج تراریخته استفاده کرد. از سال ۱۳۹۲ در ایران فروش این قرص در عطاری‌ها ممنوع شد و واردات قانونی آن متوقف گردید.

قرص برنج یا آلومینیوم فسفید

قرص برنج : نشانه‌ها و درمان

بعد از چند دقیقه که قرص برنج را مصرف کنید عوارض آن شروع می شود .  به طوری که سریعا سیستم گردش خون از کار می افتد که بر میوکارد و غده فوق کلیه آسیب می‌رساند.

علائم آن با توجه به میزان دوز مصرفی و زمان استفاده از آن متفاوت است . ویژگی بارز کلینیکی دیده شده، مقاومت در برابر درمان با دوپامین می باشد . نشانه‌های دیگر استفاده از قرص برنج سرگیجه ، خستگی ، فشار قفسه سینه، سردرد، حال‌به‌هم‌خوردگی، تهوع، بی‌حسی، اسهال، آتاکسی، لرز، خواب رفتگی، ضعف ماهیچه‌ها، دید دوگانه و یرقان است. ممکن است حتی نفس کشیدن او به مشکل بخورد و به ترتیب دچار ARDS، نارسایی قلب، آریتمی قلب و تشنج شده و سپس به کما برود. به گزارش اسان طب نشانه‌های بعدی که نمایان می‌شود در اثر سم بر کبد و کلیه است. تشخیص مسمومیت AIP، معمولاً با گمان پزشکی یا گزارش خود شخص یا شاهدان صورت می‌پذیرد. در جاهایی که از سم قرص برنج استفاده می‌شود و سابقه خورده شدن آن وجود دارد باید با این مسمومیت همانند مسمومیت با قرص‌های برنج ساخته شده از گیاهان رفتار نشود ، در موارد مسمومیت ، تست نقره نیترات با بخار رقیق شده معده می‌تواند مثبت باشد.

 

منبع مطلب قرص برنج : سایت آسان طب

http://asanteb.com/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 77
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 110
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 560
  • بازدید ماه : 464
  • بازدید سال : 11,938
  • بازدید کلی : 186,807
  • آخرین آپدیت ایکس باکس

       ورژن:16747

       حجم:109مگابایت

       لینک دانلود:اینجا کلیک کنید

       آموزش آپدیت:اینجا کلیک کنید

    آخرین ورژن هوریزون

        ورژن : 2.7.9.0

        حجم : 12مگابایت

      تغییرات :  اضافه شدن ابزار های بازی 

    Yu-Gi-Oh! Millennium Duels

        لینک دانلود : اینجا کلیک کنید