loading...
.::.سوالات و آموزش های ایـــکـــس بـــاکـــس 360.::.
ارشیا بازدید : 500 یکشنبه 27 دی 1394 نظرات (0)

کشف زود هنگام سرطان رحم و سرطان دهانه رحم اهمیت حیاتی دارد. وقتی که سرطان رحم در مراحل اولیه و محدود به رحم پیدا شود، احتمال بهبود کامل آن بیش از80% است، ولی اگر بیماری سرطان در مراحل اولیه درمان نشود، سرطان به لایه های عمقی رحم و بعد از آن به اعضای مجاور گسترش می یابد.

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم نیز مانند اکثر سرطان ها با تشخیص زودرس و معالجه به موقع می تواند به بهبودی کامل سرطان دهانه رحم منجر شود. زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم اگر در مراحل اولیه با آزمایش پاپ تشخیص داده شوند، معالجه آن ها آسان خواهد بود.

رحم چیست؟

رحم که به آن زهدان یا بچه دان نیز گفته می شود، یک عضو ماهیچه ای توخالی است که در لگن خاصره زنان قرار گرفته است. در زنان حامله رحم در حدود 7/5 سانتی متر طول دارد وبه شکل گلابی است. رحم قسمتی از دستگاه تولید مثل زنان و محلی برای رشد جنین در طی آبستنی می باشد. در طی حاملگی با رشد جنین رحم نیز بزرگ می شود.

رحم از دو بخش تشکیل شده است :

  • قسمت حفره مانند توخالی رحم که ساختار ماهیچه ای دارد واز لایه ای سلولی به نام اندومتر پوشیده شده است.
  • قسمت دوم، دهانه رحم است که بین رحم و قسمت خارجی دستگاه تناسلی زنانه قرار گرفته است.

پس از ختم قاعدگی در یک زن باردار، اندومتر شروع به رشد کرده و پر خون می گردد.

با شروع قاعدگی بعدی، این اندومتر رشد یافته، ریزش می کند و به همراه مقداری خون خارج می گردد. این چرخه به طور مرتب در طی دوران باروری زن ادامه می یابد که به آن عادت ماهانه می گویند.

در بیش تر موارد سرطان دهانه رحم، سلول های پوشاننده دهانه رحم قبل از سرطانی شدن تغییرات خفیف تا شدیدی را در طی چند سال پیدا می کنند، این تغییرات پیش سرطانی را دیسپلازی می گویند.

معمولا در رحم نیز بافت پوشاننده یا آندومتر تغییرات پیش سرطانی خفیف یا شدیدی را قبل از تبدیل شدن به سرطان پیدا می کند که به آن هیپرپلازی می گویند.

لزوماً این تغییرات پیش سرطانی همیشه به سرطان تبدیل نمی گردند، ولی هردوی این تغییرات به عنوان علائم هشدار دهنده بوده وباید پیگیری مداوم صورت گیرد.

کشف زود هنگام سرطان رحم و سرطان دهانه رحم اهمیت حیاتی دارد. وقتی که سرطان رحم در مراحل اولیه و محدود به رحم پیدا شود، احتمال بهبود کامل آن بیش از80% است، ولی اگر بیماری سرطان در مراحل اولیه درمان نشود، سرطان به لایه های عمقی رحم و بعد از آن به اعضای مجاور گسترش می یابد. در این مرحله، درمان موثر سرطان رحم دشوار می باشد.

علت سرطان دهانه رحم چیست

علت ابتلا به سرطان دهانه رحم چیست؟

علت اصلی ایجاد سرطان دهانه رحم به خوبی شناخته نشده است ولی عواملی وجود دارد که می توانند احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهند. این عوامل عبارتند از :

الف – ازدواج در سنین پایین

ب – به دنیا آوردن فرزندان زیاد

ج – ابتلا به بعضی بیماری های عفونی و مقاربتی

د – استعمال دخانیات

ه- بعضی عوامل ژنتیکی

وجود هر یک از عوامل فوق، لزوماً به معنی ابتلای حتمی به سرطان دهانه رحم نیست، بلکه عوامل ذکر شده همه می توانند خطر ابتلای به سرطان را افزایش دهند.

کشیدن سیگار، داشتن شریک های متعدد جنسی و ابتلا به زگیل های تناسلی از عوامل مهم مستعد کننده بروز این سرطان می باشند. زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است و هنگام تماس جنسی با فرد آلوده به ویروس زگیل تناسلی منتقل می شود و ممکن است از نظر شکل ظاهری شبیه زگیل های دیده شده در سایر نقاط بدن باشد.

علائم سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه هیچ گونه علامتی ندارد. لذا پی گیری مرتب و انجام آزمایش های لازم به خصوص انجام پاپ اسمیر ضروری است. به گزارش آسان طب،در مراحل پیشرفته تر، سرطان دهانه رحم با علائمی مثل خروج ترشحات غیر طبیعی و معمولاً بد بو از دستگاه تناسلی، خون ریزی های غیر طبیعی زنانه، خون ریزی بعد از مقاومت، درد پشت و احساس ناراحتی در لگن، خود را نشان می دهد. باید توجه داشت که این علائم در بیماری های دیگر غیر از سرطان دهانه رحم نیز دیده می شوند.

راه های تشخیص سرطان دهانه رحم را در اینجا ( تشخیص سرطان رحم ) مطالعه کنید.

پیش گیری و درمان سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم را می توان در مراحل بسیار ابتدایی که به طور کامل درمان پذیر است، شناسایی کرد. راه شناسایی زودرس سرطان دهانه رحم انجام مرتب آزمایش پاپ اسمیر است. این آزمایش تغییرات خفیف سلولی را که ممکن است به سرطان منجر شود، نشان می دهد.

درمان سرطان های رحم و دهانه رحم

در درمان این دسته از سرطان ها، از روش های جراحی، پرتو درمانی (رادیوتراپی) و گاه شیمی درمانی و هورمون درمانی استفاده می شود. انتخاب هر کدام از این روش های درمانی بر اساس نوع بیماری و میزان گستردگی آن انجام می پذیرد. هر چه بیماری در مراحل ابتدایی تر کشف گردد، درمان سبک تر، عوارض آن کمتر و موفقیت آن بیشتر است.

 

منبع مطلب سرطان دهانه رحم : سایت آسان طب

http://asanteb.com/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 83
  • آی پی دیروز : 77
  • بازدید امروز : 99
  • باردید دیروز : 110
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 654
  • بازدید ماه : 558
  • بازدید سال : 12,032
  • بازدید کلی : 186,901
  • آخرین آپدیت ایکس باکس

       ورژن:16747

       حجم:109مگابایت

       لینک دانلود:اینجا کلیک کنید

       آموزش آپدیت:اینجا کلیک کنید

    آخرین ورژن هوریزون

        ورژن : 2.7.9.0

        حجم : 12مگابایت

      تغییرات :  اضافه شدن ابزار های بازی 

    Yu-Gi-Oh! Millennium Duels

        لینک دانلود : اینجا کلیک کنید